Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Monday, May 10, 2010

Baiknya Delima...

Assalamualaikum dan salam semua...

Hari ini saya nak berkongsi ilmu sikit pasal delima...Buah delima...Semua kenalkan buah delima tu macam mana...Kalu tak kenal, meh tengok sini....Belas ihsan pak cik google...hehehe

Allah SWT berfirman:
"Pada kedua syurga itu terdapat buah-buahan, kurma dan buah delima". (Surah Ar-Rahman: 68)

Delima yang manis rasanya sangat baik untuk perut, membersihkan tekak dan kahak pada dada, menyembuhkan batuk dan sakit paru-paru...

Delima yang masam (yang muda) dapat menyembuhkan penyakit kuning, menguatkan anggota badan, menyembuhkan panas dalam, mencegah muntah, menghentikan penyakit buang air besar dan menghilangkan kelebihan lemak pada badan...

Jika airnya diperah, dan terus dimasak dengan campuran sedikit madu, dapat menghilangkan penyakit mata yang kekuning-kuningan. Biji buah delima yang dicampur madu, ubat untuk kutil dan bisul....

Kepada sesiapa yang ada masalah di atas, leh la cuba...Insyaallah berkesan....

p/s: lamanya tak makan buah delima...suka makan buah delima yang harum lagi manis...kat rumah pun ada gak tanam pokok delima..tapi bukan senang dia nak menjadi...huhuhuhu

25 comments:

Alynn Notnot said...

byk gila khasiatnye! baru tau :O

LaNuNsepet said...

buah ni mmg terkenal..
rasanya lanun pernahtgk sekali jar pokok dier..

saper nak bijak amalkan buah ni, baik untuk minda.

Shamrin Mat Janih said...

kt mn ada jual buah ni....dengar mang pena dgr, tp mcm xpena makan.

M a W a D D a H said...

Alynn Notnot: yaa...banyak khasiatnya...:)

Lanunsepet: ha..pernah tgk skali? ok la tu daripada tak tengok langsung kan...good info dari lanun...

shamrin: ada la kat kedai buah...hehehe...tapi rasa2nya buah ni ikut musim...xper la nati kalu jumpa leh makan... :)

sweeTSour said...

okies cik adah, khasiatnya menyembuhkan batuk n kahak...kena g cari nih..sbb batuk xbaek2

DALILA MISMAN said...

lama tak makan delima...ada ek kat rumah mu..bawak lah melaka..ngeh2

ASaDa RyutaRo said...

wallaweh.. baru tau buah ni byk khasiat. dulu slalu minum jus delima ni. tp skrg dh bukan musim buah ni dah. jd susah la nk jumpa.

time musim sejuk byk delima. huhu

M a W a D D a H said...

Asada RyutaRo: wallaweh..wallaweh (trademark ko erk)...hikhikhik

tu la..memang susah pun nak jumpa buah delima...best wo buah delima..dulu aku makan pun tak tau gak khasiat die...huhu

MrS ShaHriL said...

mmg sdp buah delima ni...tp diba mkn yg isinye kaler putih...xpernah lg kaler merah tu...

adda said...

delima mmg sedap kan.. tp susah nk dpt skrg ni

eLL said...

mmg arrr buah delima mmg baik ...
tambah lak utk ibu2 yg peknen

M a W a D D a H said...

diba: best tau delima kaler merah..manis.. :)

adda: ye..memang susah skrg...1 lg sebab ikut musim...

ell: oh yeke..good info from ell...:)

wadud@duad said...

sangat bugus info anda :) sedap woo buah delima.. adus rasa kat Aceh ada kort,hah tetibe teringat buah delima lak..

churalliya said...

buah delima ni mmg byk khasiatnya.. masa pegnen dulu 1st time mkn sbb kena paksa makan!! nice blog!!

jom join contest http://churalliya.blogspot.com/2010/04/best-vacation-photo-contest-by-mekchu.html

Syafrizal said...

Amalkan la insya allah sihat..
tapi pemakanan lain kene jaga juga kehalalannya.

Aidi-Safuan said...

pernah makan sekali jer dulu time kecik. pastu mak dah tak beli kan dah

M a W a D D a H said...

wadud@duad: thanks...pergilah cari kat aceh kalu mengidam...hehehe

churalliya: masa pegnent erk bagus makan...xsabar nak pegnent...hehehe..jauh ke depan benor adah ni..hihihi

syafrizal: betul2x..kehalalan makanan memang penting...

aidi-safuan: cian die makan skali je..nati kalu jumpe leh la beli... :)

kitatauke said...

delima sesuai tanam kat iklim negara kite...try la menanam..dulu ade depan umah....tapi dah tebang...mak sakit ati....org curi...uhuuhuh

Seri Bahasa said...

dengar kabar buahnye jugak boleh buat ubat untuk wanita yang tak mempunyai anak. tp seri suka makan sebab sedap.

M a W a D D a H said...

kitatauke: hehehe..xper la...beli kat kedai udah...tanam2, orang lain plak curik..hehe

seri bahasa: nice info dari seri...ermmm..memang delima sangat sedap...

Ummiross said...

ummiross sukanya buah delima ni,masa kat Mekah dulu selalu beli

|| NaFiRaa || said...

betul lah.. adik sis peknen dulukan.. dia cakap.. ibu mengandung elok makan buah delima utk elak baby kena kuning.. tapi kena makan sebijik sorang.. x leh kongsi2.. lepas lahir.. anak dia mmg x kena kuning.. alhamdulillah~

kitatauke said...

mawaddah:biase la...budak2 zaman skg...tuan depan mata..wat tak reti je...main belasah je...

Mia Liana said...

husband tanam 3 pokok depan rumah... mia mengandung je.. lepas setahun lebih...trus berbuah pokok delima ni... puas makan sampai x terlarat...

hasilnya...tekanan darah mia yg rendah kembali normal masa mengandung...

ajih said...

nikmati gaya hidup sihat bsma JUS DELIMA pomepure.100% asli.sila layari http://ajih83.pomepureasia.com @ hubungi aziz 0199311274.10 MKANAN TBAIK DUNIA http://jusdelima83.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails