Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Monday, June 14, 2010

Nona ke nyonya??

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Moga hari ini lebih baik dari hari yang semalam...:) Hari ini nak memperkenalkan nyonya...Eh...Nona la...Buah nona...Apa?? Nona...Apa?? Nona...Hehehe....Bukannya 'Nona' rancangan TV3 itu...Hehehe...Ha, ni buah dia...

Mesti la ada yang kenal buah ni kan...Apa? tak kenal...Isk..isk..isk...

Dan ini isi dalam buah ini..
Sorry la ye..amek kat pakcik google je...Hehehe...

Buah ni dah komersil kat Taiwan dam China kalu tak silap...Ada tengok berita, rancangan di tv dan akhbar....Tapi kat Malaysia ni rasa-rasanya lum nampak lagi buah ni di jual di pasaraya atau pasar...Maybe ada kot...Cuma aku tak perasan je ni...Hehehe...

Actually dah lama tak makan buah nie...Dulu-dulu ada banyak pokok ni di tanam kat umah...Pokok dia ni senang je nak hidup..Hidup di kawasan berpasir... Rasanya....Nyumm...Nyummm...Speechless...Hahaha...Ada orang kata rasa dia macam buah durian belanda..Kenal kan buah durian belanda...Kalu tak kenal, nanti aku tayang buah itu laks...
Buah ni kan, macam kalau dah nak agak-agak tua, leh la petik dan di peram...Dulu-dulu peram dalam bekas beras..Letak je atas beras tu...Dan ada yang bungkus dalam kain..Bila dah agak masak (picit la buah tu), macam lembik-lembik sikit leh la makan....Dulu-dulu kadang2 siap berebut agi adik beradik...Hehehe...Dan kadang-kadang tu, siap main cop cop lagi ha..."Buah nona yang kat belakang umah tu aku yang punya tau"...Hahaha...Macam-macam hal....



p/s: seronok makan buah-buahan tempatan...musim durian la plak nak menjelma ni...adehhh...nak makan durian...raja segala buah....

21 comments:

gades ain said...

ain pernahhh tgkkkkkkkkkk! wah! excited nye lah kan. tp xpernah makan. hahaha. :P

*durian? euwwww! tak suke tak suke :(

~fisha~ said...

durian best!!! tapi tak tahan bau la~~~~

wadud@duad said...

a'ah nona.. :p
wadud suka manggis lagi..hehehehe...

khairul_bariyyah said...

oh,macam 2 rupanya buah nona.. x penah makan, x penah tengok.. penah dengar je.. haha..

mana lagi sedap? nona ke strawberry bersalut coklat? hahaha..

Zack Zaifull said...

lama tak makan buah ni... payah nak cari

maCy said...

sape sebut psl durian tu??? huhu

ASaDa RyutaRo said...

wallaweh! lama tu x makan buah ni. dulu masa kecik2 ada pokok buah ni kat tepi rumah.. skrg dh xde. isk!

nabilah_2908 said...

ada juga pokok buah nona ni kt depan rumah...tp belum sempt masak dh hilang...nth sape punya kerja..selalu dh macam tu...dh la pokok tu jarang nk keluarkan buah.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
BUSY MONDAY

sweeTSour said...

dah lama juga xmakan buah ni..asal balik kg je buah ni xmasak lg..huhu..

Syikin said...

musim durian dh menjelma la adah..

Syafrizal said...

sedapnya.. saya pun lama tak makan hehe

Mijie said...

sedapnye buah nona..mengidam pulak rasa..dulu rumah mijie ada juga buah nie tp sekarang dah xde dah..pokok dh tebang..

dunspeak♥ said...

erk..tak penah makan buah nona..tetiba rasa kesian kat diri sendiri...hikk

ieQa sWetLuv said...

suke buah nona..manis ngee

LaNuNsepet said...

ko suke buah ek..
slalu citer pasal buah he3..

tak pernah mkn buah tu..
teringin arr..

M a W a D D a H said...

gades ain: lorr..mati2 ingat ain makan buah nie..hehehe...durian la best ain...:)


fisha: durian mmg best..wallah...


wadud@duad: manggis pun best gak...hehe


khairul_bariyyah: ruginya kamu sebab xpernah makan..hehehe...saje je tau nak banding kan nona ngan strawberry bersalut coklat..of course la...yg strawberry itu...:)


zack Zaifull: ak ah..memang payah nak cari.lgpun xder dijual di pasar...


macy: saya2x...hehe


asada ryutaro: wallaweh...sama la ngan aku..tapi umah aku ada lagi ni.tapi buah tu putik lagi...saje kasi jeles..ahakss...


nabilah: kesiannya dia buah itu hilang...lepas ni kena teropong tengok sapa yg amek...hehe


sweetsour: sabo2 ye..hehe..nati ada rezeki, ada la tu...

M a W a D D a H said...

syikin: nati kalu ko nak makan durian, jgn lupa ajak aku...hehehe


syafrizal: hehe


mijie: wahh mijie...siap mengidam plak ni..ada pape ke..hehe,,kena tanam balik ni buah ni...hihi


dunspeak: hikhikhik..kesian kt diri sendiri?? hehehe...takpe2, nati jumpa, terus beli tau..hihi


ieQa: kan..kan..manis dan sedap...


lanunsepet: hahaha..suka la..nak2 kalu buah tu memang sedap..kesian plak kat ko teringin...kat umah aku ada ni tapi buah tu putik lagi...:)

Mijie said...

haha..dh lebih 10 taun kot x mkan buah nie..dh lupa dh nama dia, tba2 tertengok kt sini, rasa teringt dan mengidam plk..

M a W a D D a H said...

mijie: wah..lame tu..10 tahun...apa? miji mengidam?? bahaya ni..kene terus g cari ni.. :)

mijie said...

emm mybe kot 10 taun..mkn pon time sek rendah dulu..hehe...cari2..nnti jumpa bg kat mijie ek..kt psar xde kn..hehe

M a W a D D a H said...

hehehe..kat umah adah ade..tapi balik ritu lum masak lagi...kat pasar xde nmpk lg buah ni dijual..huhu

Related Posts with Thumbnails