Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Wednesday, June 2, 2010

Jom kenal buah kemunting...

Assalamualaikum dan salam semua...

Hari ini adah nak memperkenalkan kat korang buah kemunting...Haaa...Apa? Tak kenal? hehehe..Tu yang nak memperkenalkan ni...Biasanya buah kemunting tu wujud di kawasan hutan...Pokok dia rendah je..Paras pinggang...Dulu-dulu kan, adah memang suka tau makan buah ni...Manis...Bila masak, ada yang kaler merah dan ada yang kaler unggu...Tapi sekarang macam dah payah dah nak jumpa tau..Ntah-ntah remaja zaman sekarang memang tak kenal kot buah nie...Ha..nie ha buah dia...

Belas ihsan pak cik google...

Dan ni ha pokok dia...

 Belas ihsan pakcik google gak.... ;)

Memang dulu kalu tak makan buah ni rasa macam tak sah je...hehehe...Pernah gak kan, dulu ada sepohon pokok ni kat umah adah..Pastu kan, ada orang nak wat jalan kat depan umah..Habis di sodok nya pokok ni...Sedey tau masa tu..Budak-budak la katakan masa tue...Hehehe...Tak matured lagi kata orang...hihihi...

Dulu masa ayah hantar masuk asrama, biasanya kalu on da way nak hantar adah g asrama tu, ayah adah selalu gak la singgah tepi jalan...Semata-mata nak kutip buah kemunting nie..hehehe..Sib baik ayah memang memahami...Ayahku sangat baik...lalalala.....


p/s: ada lagi nak perkenalkan buah kat korang nie...hehehe

31 comments:

Miss Izah Mohamed said...

hehehe umah i byk pokok ni.. slalu petik2.. hehe

nabilah_2908 said...

oh..tkpernh tau pun sebelum ni..teringin gk nk rasa...tp...harus ke masuk ke dlm hutan..? huhu..

jom ke APA KATA HATI pulak,
KOMEN OH KOMEN

khairul_bariyyah said...

ngee~~ tak penah dengar pon.. mcm anggur je??

Mijie said...

oo..buah nie..dulu mijie pnah mkn, tp skunk dh ssh nk cari lah.xleh ar nk mkn..kt psar borong xde..hikhik

dyea irdina said...

bestnya lama dok mkn buah ni....nyum2 blue berry malaysia

maCy said...

wujuk kat kwsn utan..
sis duk kat utan ke? wawawa

manis?
mane manis dgn maC? ehh?? hahaha

thx 4 sahring..syes tatao..huhu

eLL said...

aku rasa dah sepuluh tahun aku x mkn buah ni

wadud@duad said...

ekh?? huhu.. tapi wadud rasa tuh macam buah ceri jer?? tapi yang dulu wadud makan kecik warna merah.. tapi ni apsal besar lak?? salah kort..hahahha

M a W a D D a H said...

miss izah: hehehe..bestnya dia umah dia ada pokok nie...siap dapat petik2 lagi ha...


nabilah: hehehe..harus2 masuk hutan...hahaha...errmmm...xde la...tapi tu la, xde jual la kat pasar..hehe


budak comot: ha..tu nak bagitau tu..hehe..mudah hidup kat kawasan berpasir...anggur malaysia...ok tak? hehe


mijie: itu la...dulu-dulu ada la...hehe..xde jual kat pasar lak kan...hehehe...

M a W a D D a H said...

dyea irdina: hahaha..ak ah la..blueberry malaysia...hikhikhik


macy: errr..dulu duk dalam hutan..skrg dah duk dalam bandar...hahaha...

ye macy memang manis orang nye..hihi

sama2...;)


ell: err..adah pun...hihi...


wadud@duad: salah kot..hahaha...yang buah ceri tu spesies lain plak...hehe

farhan asyraf said...

waaa..nampak mcm sedapp..
tpi kan,nampak mcm anggur jaa kan. hmm ^^

Syafrizal said...

lama jugak tak makan buah ni
memang sedap

eikasyaza said...

best ah adah nie..memperkenalkan buah2 yang kite xtau..hehe

kaizen shinobi said...

aq kenal pe buah nih... hehehe

aq masih remaja lagi tapi kenal gak... lalalalal~

syahira ariff said...

sekarang nie ada lagi tak pokok tue kat depan umah?
hehehehehhee
mcm best jer
nak cuba laa
sis mawaddah boleh jadi duta buah kemunting
=]

miezan said...

teringat zaman budak2 dulu...suka sgt mkn buah kemunting nie

khairul_bariyyah said...

ngee... kat rumah dulu ade pokok anggur.. tp,anggur 2 anggur masam2 x manis.. tp,sedap.. yg sedih, org yg tolong renovate rumah dulu g cantas pokok 2.. dush~ =(

M a W a D D a H said...

farhan asyraf: memang sedap pun...anggur malaysia...kikiki


syafrizal: jom g makan...hehe..buah ni memang sedap kan...


eikasyaza: errr..memang adah best pun...hehehe


kaizen shinobi: dasat ar kamu kenal buah ni walaupun masih remaja..hehehe..gud2x...


syahira ariff: eerrr cuba la..tapi adah xley jadi duta..maybe syahira boley kot..hhehehe...

sweeTSour said...

Keyyah penah makan buah ni tp xtau lak nama dia buah kemunting..ke keyyah salah buah ni..wakkakaka

M a W a D D a H said...

miezan: err..sama la ngan adah...hehe


budak comot: ha? umah dak comot ada buah anggur? bestnya leh tanam buah anggur...kesian nya dia...sabar ye...hihi


sweetsour: salah kot keyyah..haha...ntah btul kot..hihi

gades ain said...

erkk,xpernah dgr pon buah nie. agak jakun sebentar. huhu.

mijie said...

adah :: xpe2..nanti mijie cari pokok dye, pstu jual kat psar kedai payang..heheh

M a W a D D a H said...

gades ain: jakun yer..hehehe...dah tak jakun dah sebab dah tahu kan...hehe


mijie: erkk...errr...ok gak tu mijie..nati g sana, kalu jumpa mesti teringat mijie..hehe

NaNaJoe said...

nape nana xpnah jmpe pokok ni??
hahahha~~
nampak sgt gayat ni!!~~ :P

GreenLava said...

salam,
Wow buah kemunting!
Teringat masa kecik dulu sampai tersesat pergi cari buah ni. Tapi puas hati dapat banyak, balik umah emak buat jem...sedap.
Umm bila pulak boleh makan buah kemunting.
Kayu pokok kemunting pun berguna jugak -tak mudah terbakar, sesuai untuk buat "peghangae" :)

M a W a D D a H said...

nanajoe: nana duk dalam bandar..memang xpenah jumpa..hehe


greenlava: wslm..wahh..cari sampai tersesat...cari dalam hutan erk..xpenah lagi wat jem..sedap rupanya... ;) leh la try... "peghangae" ???

GreenLava said...

"peghangae" <--- longhat Kelantan untuk sepit, buat panggang ikan/ayam. Biasanya buat dari buluh :)

M a W a D D a H said...

greenlava: ooo...yeke..xtau laks...hehehe...nati leh cube wat..tapi dah lama xjumpa pokok ini...huhu...kena tanam sendiri ni..hehe

greenbeast said...

Buah kemunting( Rhodomytrus tomentosa) ni kira buah nadir... banyak terdapat kat kawasan berpasir Pantai Timur bukan hutan tebal...Kat Pantai Barat x perasan plak..aku nak labelkan dia sebagai Blueberi Malaysia atau purpleberi sebab pokok renek mcm blueberi... rasa buah yang masak not bad, cuma bijik-bijik kecik dia agak x cukup halus cam bluberi...

Master Adnin said...

dah lama tak makan buah ni... dah berpuluh tahun rasanya... masa kecil dulu, selalu kutip buah ni kat kebun getah di kampung datuk saya....kampung datuk saya di jelawat kelantan... kebetulan kebun getah tu dah lama ditinggalkan.. jadi memang banyak pokok ni tumbuh.. kalau nak pergi kutip, tak berani pergi sorang sbb jauh dari rumah orang kampung.... orang tua2 kata tempat tu ada harimau... masa tu buah yg dikutip diisi dalam baju.. memang sedap makan buah ni, rasanya manis... klu yg kurang masak, rasanya kelat2 sikit... sekarang tak pasti masih ada atau tidak pokok buah ni sbb dah lama tak pergi rumah datuk..

Anonymous said...

masa kecik2 dulu sanggup kayuh basikal 7-8 km ke Danau To'uban semata-mata utk kutip buah kemunting, time tu (30 tahun lalu) pokok kemunting ni mmg banyak kat Danau To'uban.

Related Posts with Thumbnails