Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Saturday, March 12, 2011

Ilmu Falak | Dingin dan sejuk-sejuk je....

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Malam2 ni rasa sejuk2 jer...Hari ni hujan je sepanjang hari....Dan membuatkan diri mahu berselubung di sebalik selimut je...Kehkehkeh...Mula lah rasa malas nak mandi...Aku mandi okeh!! :p

Dah lah petang tadi kita dikejutkan oleh bencana Tsunami di Jepun....Terkejut dan menggigil seketika....Adakah ini dikatakan bala atau ujian dari Allah...Moga Malaysia dilindungi daripada terkena tempias tue...Aminnn...

Petang tadi tengok tv3 rancangan Al-Kuliyyah berkenaan Ilmu Falak...Menarik gak topik dia...Berkenaan dengan bintang, bulan, angin dan matahari...Contohnya, matahari sebagai penunjuk masa...Bintang pula sebagai penunjuk arah...Bulan?? Tentu lah nak tengok untuk puasa dan hari raya kan....Yang ni mesti hari yang orang tunggu2 kan...Termasuk lah korang....hehehe....Dan macam2 lah yang belum kita ketahui...Tak ramai yang mendalami ilmu ni kan...Macam mana ya kita nak tarik kaum muda mudi mendalami ilmu falak nie...

Dalam rancangan ni juga, ustaz kata yang kalau nak tanam pokok ke kadang2 kena tengok matahari, bulan jugak...Sebab dia ada waktu atau masa yang boleh menyuburkan atau melemahkan benih pokok...Dan juga dia cakap orang tua selalu berpesan, kalau hujan di tengah hari (panas) dalam sejam sebelum zohor, jangan bagi budak2 kena hujan sebab masa tu boleh menyebabkan kanak2 demam...Wallahualam...

Seperti kata pengacara majlis Ustaz Fauzi mengutarakan soalan....Dia kata..."Oh ya, kadang2 nelayan yang nak turun ke laut, dia tahu, eh hari ni tak boleh turun ke laut ni, nak hujan...contohnya lah....macam mana dia tahu...adakah itupun ilmu falak?" Ustaz tu cakap, ye...Ilmu gak tu...Cuma maybe nelayan ni lihat berdasarkan pengalaman2 diorang....Yelah dapat mengetahui persekitaran dan perubahan cuaca....

Seronok jugak erk ilmu falak nie...Banyak gak ar input yang dapat hari ni berkenaan ilmu falak nie...Dah ternyata ditulis dalam Al-Quran berkenaan ilmu falak ni kalau kita tengok, baca dan hayati....



p/s: Moga kita sentiasa dilindungi dan dirahmati oleh Allah....Aminnn...

13 comments:

Mr Laici said...

menarik.. orang2 dulu memang power.. huhu

Entry Terbaru: Hotel 626.. Berani!

intan suraya said...

ngeri je bila dgr tsunami melanda.. moga2 kite dijauhkan la dari segala bencana tuh..:)

echah mashuri said...

ilmu falakprnh dgr tp tau gitu2 je,td xleh bbk tv sbb ujan.wwuuwuw

Mr iz said...

biasa dengar je ...macam menarik tu ..bole teroka ni.... he he he he.... bukan ilmu alam ke..he he he.... mudahan selamat dari segala ujian..aminnn.... hujan lagi ni...he he he

si para para said...

orang orang muda tak minat engok cerita macam ni..minat tengok cerita merong mahawangsa lagi.hehe

best jugak belajar pasal alam ni kan.. banyak kelebihan..
sebenarnya nelayan lebih hebat daripada prof yang mengajar teori kat bilik aircond.







amin..

Prince Halilintar said...

ilmu yg baik klu kite pelajari byk faedah dan pengajrannya, kan adah...hehe

~QoveZ~ said...

amin...semoga awek2 kt jepun tidak terkorban

KUREKURE COMEL said...

dulu mina sempat blajor ckit je...


org bkn islam kemain kaji ilmu falak ni....org islam?fuuhhh...


tq info adah....hehehe..

Abang Jonni said...

Amin.....

wadud@duad said...

heee....
betol best blaja ilmu falak neh.. =)
wadud penah blaja, tapi masalah penin kene ada jugak yang ngajar.. :D

XIX Dragunov said...

betul , nelayan mmg boleh tengok pasal cuaca sebab base on pengalaman dan ilmu laut dari ayah2 @ orang yg lebih bnyk pengalaman

amin~

skandaLdariLangit said...

suka entri kali ini.

bulan. bintang. matahari. suka :)

alongxp said...

wah...menarik nih... mekasih kerana berkongsi maklumat ni,leh xciter lg detail?

Related Posts with Thumbnails