Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Saturday, July 17, 2010

Bicara Kifayah: Malu je...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ini aku mahu berkongsi cerita dengan pembaca semua sama ada yang setia membaca ataupun silent reader...Pada hari itu aku melihat bicara kifayah di oasis astro..Jom baca cerita ini....

Di sebuah kampung yang aman damai...Di waktu petang semua famili tengah berkumpul dan setia menanti di sisi ayah yang sedang nazak..Dikelilingi oleh anak lelaki yang seramai 5 orang dan anak perempuan yang seramai 2 orang...

Lelaki 1: Ayah...ayah..bawak mengucap ayah....
Semuanya sedih melihat ayahnya yang sedang bertarung dengan ajalnya...Dan akhirnya ayahnya menghembus nafas yang terakhir...

Si anak terkebil2 dan masing2 duk terfikir macam mana la nak uruskan jenazah ayahnya dan ada seorang anaknya menyuruh si abang memanggil pak imam...

Si anak pun keluar la dengan menunggang motorsikal buruknya menenong mencari rumah pak imam...Di pertengahan jalan...Dan si anak itu terserempak la dengan pelalu jalan....

Lelaki 2: Eh, abang2, kat mana erk umah pak imam??
Pelalu lalang: Oh..Rumah pak imam, tue kat seberang jalan tu...
Tetiba si pelalu lalang menjawab call..Maybe dari kawannya dan berbicara "Jap, jap..aku tengah bercakap dengan orang lain tadi bertanyakan pak imam..Ada ke dia tak tahu rumah pak imam kat mana"...

Dan sampainya si Lelaki 2 di rumah pak imam...
Lelaki 2: Pak imam, ayah saya baru je meninggal tadi..Nak jemput pak imam uruskan jenazah ayah saya...
Pak Imam: Ok2..nati saya pergi dengan bilal...

Sesampai aje Pak Imam ngan Bilal di rumah itu...
Lelaki 3: Eh...Yang ni ker Pak Imam??
Bilal: Eh..Kamu tak kenal ker Pak Imam??
Si Lelaki 3 hanya terdiam seribu bahasa....

Pak Imam dan bilal pun duduk sebelah jenazah dan membuka kain penutup mayat...Ya Allah!! Dengan terkejutnya Pak Imam....

Pak Imam: Kenapa di biarkan saja jenazah ni begini...
Pak Imam tersangatlah terkejut sebab jenazah dibiarkan dengan mata terbuka dan mulut terbukak...

Pak Imam: Eh, pergi amek kain yang nipis...
Pak Imam terus menutup mata jenazah dengan perlahan-lahan dan menutup mulut jenazah serta mengikat kepala jenazah dengan kain tadi...

Pak Imam: Ya Allah...Ada ke biarkan jenazah begini...Ni lah akibatnya malas nak gi surau dan belajar ilmu-ilmu kifayah yang wajib semua orang tahu...
Pak Imam menggeleng-gelengkan kepala....

Kepada pembaca di luar sana, jangan lah sampai begini berlaku...Dan ustaz pun mula bertazkirah mengenai story di atas...

Apa yang perlu dilakukan selepas org yg disayangi tiada:

1) Cepat2 tutupkan mata dia kalau matanya terbukak
2) Cepat2 tutupkan mulutnya jika mulutnya terbukak.jangan biarkan..dikhuatiri susah nak tutup kalau dibiarkan lama-lama...
3) Muka ikat ngan kain.
4) Buangkan apa sahaja di anggota badan yang telah dimasukkan..contohnya gigi palsu, besi2 yang ditanam dalam badan..sekiranya besi tu dah ditutup dengan isi kulit maka tak perlu..
5) Qiamkan tangan jenazah
6) Cepat2 lah panggil pak imam serta bilal..
7) Langsaikan hutang2 si mati, wasiat2..
8) Memberitahu sahabat kenalan orang kampung atas kematian itu...Memberitahu itu adalah sunat..
9) Menyediakan atau menguruskan urusan jenazah seperti kain kafan, gali kubur dan sbgnya.


Itu lah yang aku ingat..aku hanya mahu berkongsi ilmu..jika ada salah silap haraplah dimaafkan dan bolehlah bagi pandangan dan memperbetulkan jika ada aku salah info...sesungguhnya ilmu Allah amatlah luas...


p/s: masih di lab buat paper sambil main games sambil baca2..huhuhu...jangan meniru aksi ini...:p

18 comments:

Keyyah said...

nak tiru juga aksi itu... 3in1 kot..lalala

ASaDa RyutaRo said...

wah.. baguslah entry adah ni..

tp kan, dia tu mmg tak tau mende apa kat kampung ke sampai rumah tok imam pun dia tak tau. adoi..

khairul_bariyyah said...

nice entry.. =)

teruk lah diorang ni.. sian ayah diorang kalau taw anak2 dia jadi macam 2.. sob3~~

amira said...

itu la realiti sebenar..

echah mashuri said...

uiks...ade ke tok imam pun xtaw umh dia..

thnks 4 sharing..hihih

M a W a D D a H said...

keyyah: 3 in 1 macam milo n nescafe laks...penuh dgn rasa..hihihi


asada ryutaro: thanks...:) itu la..rumah pak imam dia xtau..sedey..mungkin anak2 diorang duk bandar@kg lain kot after habis belajar..sedey sungguh...huhu..ataupun maybe xmo amek tahu langsung pasal fardu kifayah ni...huhu..


khairul_bariyyah: memang sedey..bekalan doa anak2 penting semasa mereka tiada..huhu...


amira: huhuhu..realiti sebenar yang amat kita takuti..huhu..cetek ilmu, habis lah kita...

echah mashuri said...

uiks...ade ke tok imam pun xtaw umh dia..

thnks 4 sharing..hihih

M a W a D D a H said...

echah mashuri: tok imam tau rumah dia, tapi dia tu xtau rumah tok imam...

:)

gades ain said...

suke entry nie.

ishhh! teruk anak2 die. mayat ayah die buat mcm tuh. takan laa sikit ilmu agama pon xde. teruk betol~ haishhhh!

Hamzah Ian said...

ape la.. aksi yg..

Cha'on said...

nice entri.. =)

M a W a D D a H said...

gades ain: huhuhu...sedey kalu ade segelintir masyarakat yg macam ni..huhu


hamzah: aksi best gitu..;p


cha'on: :)

maCy said...

semalam jmpa abg.. dpt jmpa kejap je..
abg pgg tgn, dgn lemah dia ckp "ma, mati ni bila2 je, tu kena ingat.."

air mata menderu laju...

M a W a D D a H said...

macy: huhuhu..sedey lak dengar..abg sakit apa?? moga die cepat sembuh ye macy...

dari Dia kita datang, dan dari Dia kita kembali..

Miss Mirror a.k.a Sam said...

harap2 si anak tadi tak la lupa pula "mengajarkan" si ayah mengucap Kalimah Syahaadah sebelum arwah menghembuskan nafas terakhir. Al-fatihah utk beliau.

Sendra said...

wahh..takut juga kan kalau terjadi macam tu kat kita..insaf2..terima kasih atas entry ni..ia sangat bermakna..

Cheers,
Sendra,
CEO Kueh Tart

M a W a D D a H said...

miss mirror: harap2 xlupe la...huhu..


sendra: memang sangat takut..huhu..thanks..;) entry ni pun utk kesedaran adah jugak...huhuhu

zambri nanyan said...

sebenarnya anak si mati 2 orang ja. yang lain tu sedara mara ja.saya tahu benda ni sebab saya pun pelakon citer ni

Related Posts with Thumbnails