Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Wednesday, April 13, 2011

Rohani pun perlu bersantap jugak...

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Hari-hari kita makan kan....Makan itu...Makan ini...Mengidam itu...Mengidam ini...Nak bagitahu jap, sebelum makan, jangan lupa baca bismillahirrahmanirahim ya...Baca doa sebelum makan....Jangan lah kita bagi separuh makanan kita kat syaitan...Sian kat kita makan tak kenyang2....

Makan itu...Makan ini...Minum itu...Minum ini...Ini adalah makanan jasmani...Tapi sedarkah kita, kita ada bagi makanan tak kat rohani kita...Rohani kita kenyang tak....Rohani (bukan nama orang, k)..Hehehehe...

Orang kita memang suka membaca...Tu pun tak tahu lah berapa kerat je yang suka membaca....Kadang-kadang kita suka membaca apa yang kita minat saje...Ada orang suka baca lawak jenaka, cintan cintun, isu semasa, tips-tips...Aku pun begitu juga....Hehehe...Suka baca pelbagai jenis aneka...Tak kisah lah dalam blog ke, surat khabar ke, majalah ke....

Tapi aku mula terfikir berapa kerat je yang suka membaca ke arah yang berbentuk memberi santapan rohani kita...Rohani kita untuk membentuk peribadi kita....Kadang-kadang orang langsung tak nak baca perihal itu...Yerlah macam-macam ragam....Apakah santapan rohani...Santapan untuk membentuk diri kita ke arah yang lebih baik...Ke arah membentuk insan-insan yang cemerlang dalam diri kita disamping ajaran-ajaran islam di depan....

Bila direnung dan diamati....Remaja-remaja sekarang tak berapa gemar nak menghayati bait2 islam yang indah...Mungkin ada yang renung...Mungkin tidak....Mungkin sekadar melirik kemudian diabaikan saje...Hurrrmmm...Tapi tak semua...Yang betul2 mendalaminya, aku respek....Moga orang tersebut adalah tunjang harapan bagi remaja masa kini dan akan datang....




p/s: godek2 post lama yang belum publish lagi...dan terjumpa entry nie...mungkin mood feeling menulis entry ni amat baik skali....:)

8 comments:

Prince Halilintar said...

prince gatkan rohani mane tadi..hee

klu nk bg makan rohani..byk caranya..salah satu dgn baca ayat2 suci Al-Quran..insyaAllah peroleh syafaat di akhirat kelak..=)

Nasriq said...

huhu... rohani nama kawan aku dan aku tak sanggup nak makan kawan...

little_teddy said...

marilah kita selamat kan diri kita dengan santapan rohani yang enak enak ek..:)

KUREKURE COMEL said...

betul...org lagi suka yg berbentuk hiburan...


kalau bab2 agama ni mcm ketepi ckit...

Cheritera Chenta said...

erm...setuju..

bab 2 gejala sosial skrg susah nk bendung..kurang santapan rohani.ngee~

mie said...

betul tu..
santaplah rohani..
eheheheee

Mr iz said...

he he he... banyak skarang ni baca pasal k pop kot...he he he.....

aniz said...

hmmm setuju dengan adah..remaja zaman skrg agaknya berapa kerat jer yang ada at least sedikit minat ke arah itu...tak pandang jauh, aniz pandang diri sendiri yang cetek iman ni saja pun dah mengeluh...ada masa2nya masih agak berkira juga nak membaca brg ilmiah mcm tu,perlu lebih berdedikasi ke arah itu ni..huhuhu

Related Posts with Thumbnails