Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Thursday, April 14, 2011

Ikan darat aka ikan sungai...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ikan darat aka ikan sungai...Korang layan ker?? hehehehe...Okeh...Jawab dulu k...hehehe...
Kalau korang orang ganu kiter boleh la sebut ikan ni "ikang"...hehe...Nganga skit mulut tue...:p Kalau orang kelate, bagi lembut sikit lidah tu...Sebut "ike"....Pandai dia sebut....Tepuk sikit tangan tue...hehehe...

Famili aku dulu memang tak layan ikan2 darat nih....Nak2 ayah aku, memang dia tak boleh makan ikan darat nih sebab hanyir katanya...Kalau makan pun boleh muntah barangkali....Aku pun....Tu dulu...

Sekarang bila duk negeri orang nih, main bantai jer la ikan darat nih....First time makan ikan darat ni ialah ikan sembilang....Ke ikan keli ntah....Sampai sekarang ni aku tak leh beza antara ikan sembilang ngan ikan keli...hehehe...sebab bentuk dan wajahnya hampir2 sama...So, memang aku tak reti nak bezakan....hehehe...Oh ya, first time makan masa aku kat kolej matrikulasi negeri sembilan...Yer la...mana nak jumpa ikan laut nih...Waaaa...So, ada kawan aku, namanya Ben duk racun2 aku makan ikan tuh...Dia kata sedap...Oleh kerana tekak aku dah muak asyik telan ayam ngan telur jer, dengan itu aku cuba2 lah jugak telan ikan sembilang goreng cili padi tu...Orait...Sedap...Mungkin sebab orang yang siang, basuh n masak ikan tu pandai settle kan ikan tuh....So, ok...Tekak ku memang boleh terima...Hahahaha....

Ikan yang pelbagai jenis dan kaler...Cantik tak aku lukis?? hehe...

Ikan patin...Ha...Yang ni makanan feveret orang temerloh ni kalau aku tak silap...Ikan patin masak tempoyak...Wallaaahhh...Tekak aku pun tak leh terima gak ketika itu...hanyir beb....Dan masa hari pertunangan abang aku ritu di temerloh, aku try2 la rasa kan ikan patin masak tempoyak tue....Orait jugak...Sedappp....Pandai betul orang yang memasaknya....Kena jugak la ngan selera aku....hehehe...Tapi kalau aku terkena dengan ikan patin yang rasa hanyir tu, aku rasa memang aku tak layan ar....hehehe

Ikan talapia...Ikan darat jugak...Buat goreng jer...Tak pun goreng n buat sambal....Sedap jugak...Boleh la...Walaupun kadang2 tu aku rasa sedikit hanyir...huhuhu..Tapi kadang2 tak rasa hanyir pun...huhuhu...Layan jer...:p

Ikan puyu pekasam....hehehe...baru makan tengah hari tadi...Sedap gak...Keyyah yang bawak....First time makan dulu, langsung tak leh telan...Ntah, tekak camner ntah...Lama2 macam sedap plak...Siap pesan kat Keyyah lagi ha suh bawak dari kedah...kekekeke....Kira dah boleh telan dah la ikan pekasam nie....hehehehe...

Belut? Cisss...Aku terkena....Dee la ni ritu kata ikan ni ikan biasa jer...Letak atas sushi...Bila lepas telan tu, dia kata belut....Arrrkkk...Ntah nak kata apa....Dah pernah makan masa tue lah....Kalau nak try kali kedua, ntah boleh telan ker tak....hehehe...



p/s: Ikan darat best ker bagi korang...Ada ikan darat yang tak senarai lagi tak? Tapi yang atas ni jer la yang aku pernah makan secara sengaja atau pun tak sengaja....hehehehe

26 comments:

Cik Ezy said...

xleh nk mkn la ikan sungai..
huhu

Cik Jari said...

ikan puyu...sedap!!!

M a W a D D a H said...

adah pun dulu camtu gak...hehehe

Prince Halilintar said...

belut tu bagus gak tuk kesihatan...cume org je xberani nk mkn..hehe..prince mase kecik2 dulu pernah pancing dapat belut..hehe

Nasriq said...

ada lagi satu ikan darat yang adah tak tak senaraikan...





ikan bibir merah berkaki dua...huhu...

Asyi@asyar said...

ikan puyu??? cdapnyer... klo belut mcm kurang kit sbb.. rupe dia cam ular heheh.. sowi..

rindu kt adah!!

M a W a D D a H said...

cik jari: pernah try ikan puyu pekasam jer la setakat nih...hehehe




prince halilintar: adah xpernah pancing dapat belut...yer la, mana pernah pancing kat sungai...hahaha




nasriq: ikan bibir merah berkaki dua?? ehemmm...

M a W a D D a H said...

asyi@alasyr: adah lagi ah kurengggg....hehehe...

rindu gak kat asyi!!! bru skrg bru sampai sini ea setelah lama menghilang...huhu

KUREKURE COMEL said...

mina taram semua...hehehe....apa la yg mina tolak...segala ikan segala hidupan laut mina taram..hehehe....


mina paling suka ikan patin...perhhh..memikat...hehehe...

M a W a D D a H said...

kurekurecomel: mina, ikan buntal pernah makan?? hehehe

aniz said...

hmmm ikan darat ehh...tgk jenis jugak..ada yg best, ada yg tak best...kalau okey aniz bedal jer...cuma buaya darat jer aniz x ngap..hehehe

Abang Jonni said...

Huhuhuhu.... darat laut sama je... ada yg suka ad yg tak...

feveret ikan tongkol.... huhuhu

emieysandra said...

dulu kcik-kecik suke makan, tapi sekarang dah besar, xleh masuk r..rase muak..

Mr iz said...

he he he ikan sembilang masak cili tu memenga sodap tu...he he he... ikan baung... spesis dia gak...he he he he

ummiross said...

ummi suka ikan puyu pekasam tu adah, lama sangat tak makan

little_teddy said...

adah aku makan semua kecuali belut.Isshh ko ni memang buat aku rasa lapar nieee..Grrrrr

Syafrizal said...

ikan darat memang sedap hehe

cik hani said...

eh..sama la.. yah cik hani pun xleh mkn ikan darat..

cik hani makn je..tp pilih2 jgk la

ïêmå å¢klê§ said...

iema makan jerk sebab umah memang dekat ngn sungai..
tapi kalau ikan keli ng sembilang 2 memang xreti nak beza..
banyak kot iema xkenal ikan...
hihi

M a W a D D a H said...

aniz: tak dapat nak bayangkan kalau aniz ngap buaya darat...hehehehe




abang jonni: ikan tongkol buat ikan singgang atau gulai sedap woooo...




emieysandra: dah tekak dah xleh nak terima la tu...

M a W a D D a H said...

mr iz: ikan baung best ker? hehehe




ummiross: adah baru jer...lalalala...hehehe




little_teddy: jom makan teddy..teddy belanja...hehehe

M a W a D D a H said...

syafrizal: hehehe...adah tgk tekak...kalau rasa boleh terima, layan kan aje...hehehe




cik hani: eh, sama lar kite...kiter geng okeh...set!! hehehe

M a W a D D a H said...

iema: hahaha...same lar kite...xreti nak beza ikan sembilang ngan ikan keli...kehkehkeh...

Cheritera Chenta said...

kenape pggil ikan darat? ikan leh idup ke kat darat?kekeke =)

layan je sumee..tp belut xpenah..gelii..ngee~

M a W a D D a H said...

cheritera chenta: hehehe..ntah lar...hihi...

itu larr...belut tu xboleh masuk gak kalau org bgtahu tu belut...tp belut bnyk khasiat...huhu

m y z . z i e m a said...

tomey nya ikan-ikan dia. hahahahahhh

Related Posts with Thumbnails