Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Sunday, April 17, 2011

CONTEST TABIK sama kamu...

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Contest tabik sama kamu ni dianjurkan oleh Mina si peminat kurekurecomel dan si arnab yang kiut miut semuanya....Mina pun cute, comel, baik hati, berbudi pekerti, penyayang jugak...:) hehehe...Teruja nak join....Hope mina tak tutup lagi la contest ni sebab dia cakap nak tutup awal...huhuhu... Oh ya, Mina ni mengalami keguguran...Doakan dia cepat sembuh dan baik2 aje...Moga Mina ceria2 selalu okeh...Insyaallah rezeki akan datang melimpah ruah....Aminnnn....

Banner yang comel...Aku suka...:)

Tabik...Tabik...Tabik sama kamu....huhuhu....

Jom kita baca cerita pendek lagi ekslusif......

Di satu ketika dahulu....Kehidupan si anak kecil ini memang seronok sekali...Main sana, main situ, lompat sini, terjun situ...Tiada masalah dan tidak fikirkan masalah...Yang tahu hanya menguis2 pasir tak kira di tepi pantai ataupun di halaman rumah...Mungkin di ketika itu, hanya pasir yang menambat hati untuk dimainkan....Mungkin.....

Tweeettt...Tweeeetttt....Sweeetttt...Bunyi burung berkicauan sesama sendiri...Bagai irama dan lagu pulak....:p



"Adah....Meh sini, tolong bilas baju nie..."
Adah yang baik hati dan dengan innocent tu cepat2 jer bergegas ke tempat yang namanya dilaung2 kan itu....

"Baik mak..." Begitu baiknya budak yang bernama Adah itu...Perkakas2 yang dikutip di tepi pantai dicampak jer ke tepi buat sementara waktu...Perkakas tue la nak dibuat masak2 nanti atas batu bata yang tiada api...Yer la, masak pun guna pasir dan daun jer....Kadang2 di buat minyak menggunakan daun....Tidak diketahui apa spesies dia, main hentam keromo aje....Kadang2 tanah (selut) dibuat bermacam2 jenis kuih mengikut bentuk dan citarasa....Apakah.....

"Adah...meh tolong jemur ikan2 ni sementara hujan panas ketik (panas yang amat) ni...Takde la nanti lalat nak singgah..."

"Baik mak...." Adah pun mula lah mengekori maknya untuk sama2 jemur ikan untuk dijadikan ikan kering....Hati berkata, seronok jugak buat menda2 nie...Letak2 jer la atas rang....

"Adah....Meh tolong tumbuk udang kering ni ha dalam lesung....Nak buat belacan...."

"Baik mak...." Walaupun hati berkeras masa tu nak main guli....Walau difikirkan tak berapa berdaya nak mengangkat alu lesung tu, digagahkan jua...Yerla, adah kan tahu adah gagah perkasa....


Bila dah mula meningkat dewasa....

"Adah...Meh ha tolong potong2 halia nak buat nasi dagang..."

"Baik mak..." Masa ni orait jer setakat potong2 halia tue....Tapi takde lah nak bangun awal2 pagi macam mak nak kena prepare nasi dan lauk semua...'Take time' orang putih kata....

"Adah...Meh ha tolong kutip daun2 jambu laut nak buat tapai..."

"Baik mak..."Dengan senyuman....Yer la, setakat petik2 daun tu kat luar rumah...Alaaaa...Kacang jer...Kan...Lagipun nanti boleh bungkus sama2...Bungkus sambil gelak ketawa....



Sekarang....
Tiada lagi....
Tiada lagi suara itu yang berkumandang...
Tiada lagi suara itu yang berbicara...

Sebab mak dah pergi meninggalkan adah dan famili 3 tahun lepas...Dah nak masuk 4 tahun dah pun....Selepas tu semuanya hambar....Sekarang dah tak reti dah buat belacan....Tak reti dah buat tapai...Tak reti dah buat nasi dagang....

Hanya kenangan yang ada....

 Di hari konvokesyen

10 kali tengok gambar nie...10 kali edit gambar nih...Air mata still menitik....Pilu....


p/s: Sebab tu asyik tertunda je nak wat entry...sedih...Tak kisah lar tak menang tapi nak jugak choki2...lalalala.....

13 comments:

iqbalsyarie said...

Saya seakan dapat turut merasakan pilu itu. huhu... insyaAllah, doa anak yang solehah masih punya untuk ibumu

Nasriq said...

tetiba rasa sedih... haih...

KUREKURE COMEL said...

adah..mina tak buat contest paling sedih kan....


nape la korang semua buat cerita sedih ni....asyik nangis je....


mina pun rindu arwah mak jgk...dulu tak suka sgt dgr mak bebel....

tp skrg....mina rindu gile2....tak kisah la mak nak bebel 24 jam pun takpe....


hhmm....tq sgt sudi masuk ek...

pasal tarikh tutup tu..mina ingat xde sapa nak masuk dah..sbb tu rasa nak tutup..hihihi...

M a W a D D a H said...

iqbal syarie: amin..:) lame gak nih xjenguk iqbal...huhuhu...




nasriq: nah tisu....

M a W a D D a H said...

kurekurecomel: xla..mina kan buat contest "TABIK sama kamu"..hehehe...

jgn la sedih2 mina...huhuhu...

adah ingat nak bt pasal kucing..nak tabik lar kucing tu sebab leh beranak 6 ekor tanpa bidan...hahaha..

dah2..jgn sedih...:p

saje je mina ni nak suh org post entry cepat2...:p

M a W a D D a H said...

*pembetulan 6 ekor anak kucing..hehe

Cik Jari said...

Adah......

sedih jugak...(meletakkan diri di tempat adah)



~Semoga Menang~

Mr iz said...

sedih la pulak baca ni... sabar ye addah... sedekah kan lah apa yang patut....

ïêmå å¢klê§ said...

adah banyak doa semoga arwah mak adah bersama orang2 beriman..
adah jangan sedey2 erk..gluck tau..

Prince Halilintar said...

finally adah dah post gak...hehe..seperti yg dijanjikan prince jgk dah post...hehehehe

jiee c0mey said...

sedeynyee cite mu ni adah..semoga menang =p

aida4eva said...

al-fatihah..

doa anak yang soleh akan dapat menebus dosa ibu bapanya..
aminnn...

http://aida4eva.blogspot.com

zati embong said...

Adah..Al fatihah untuk arwah.

walaupun ma dan ayah ada lagi, jat sendiri xtahu jat mampu x kalau diorg xde nnti :(

Related Posts with Thumbnails