Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Sunday, January 23, 2011

Duit...Duit...Duit....Kasih sayang??

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari ni isu yang aku nak ketengahkan adalah berkenaan dengan duit....

Duit...duit...duit...Sekarang nak buat ape pun pakai duit...Semua orang suka duit...semua orang nak duit...tak main la duit sejemput atau seco'et nie...Mesti lah nak bertimbun timbun...Nak buat itu lah...Nak buat ini lah...Nak bayar itu..Nak bayar ini...Macam-macam hal lah ngan duit nie...Duit ni kadang-kadang bagi kita rasa lega yang amat tapi kadang kadang menyusahkan kita yang amat...Duit yang banyak memang lah kita suka...Kalau duit tiada dan makin kurang, mula lah kita rasa tak gembira dan susah hatikan...Itu lah kuasa duit....

Teringat satu dialog satu ketika dahulu....

Pelajar   : Susah lah nak cari duit sekarang...Nak buat ape pun kena pakai duit...
Mak cik : Tau tak pe...Korang senang je nak mitak ngan mak dan ayah korang...Mak, nak duit...Ayah, nak duit...Tapi korang tak tahu macam mana diorang nak cari duit...Susah tau...Haaaa

Huurrmmm...Bagi anak berada aka anak tokey senang lah mitak mak ngan bapak dia nak duit....Nak beli itu lah nak beli inilah...Wah, alangkah bahagianya...Senang kan nak dapat...Pasti senyum meleret...

Tapi yang kurang berkemampuan ni, pasti tak sampai hati nak mintak kat ibu bapa diorang sebab diorang melihat sendiri kepayahan mak bapak diorang mencari duit dan sesuap nasi....

Walau apa pun, isu duit ni tak pernah habis dan tak pernah berkurang...Bila minyak naik, bila makanan semua naik...huhh..mesti orang kurang berkemampuan nie lagi lah susah hati dan orang berduit nie, ermm...Ntah lah..Tak kisah kot...

Tapi kata orang, banyak duit ker atau kurang duit ker mesti akan rasa kurang jugak...Mesti tak pernah cukup dengan apa yang ada....Kalau yang kaya nak bayar BMW la, mercedes la...Nak beli perabot baru la..Yang diimport la....Nak besarkan laman rumah..Nak cantikkan lagi....Yerla kan maintenance lagi lah high...Yang kurang berkemampuan pula, nak bayar itu lah, ini lah...Yerla, barang pun semua dah naik tapi gaji tetap sama...Tak naik naik....


 Edit pakai paint skali skale...Hehehe




p/s: Duit atau kasih sayang yang penting?? kadang-kadang, sebab duit, kasih sayang tu boleh hilang...boleh berpecah belah..kadang-kadang duit tu menggembirakan kita...Yer la, boleh makan best best...Takde lah nak makan ikan kering tiap-tiap hari...Weh, ikan kering best apa kalau di makan dengan nasi putih panas panas....

Opssss...apa kata korang....

9 comments:

nora said...

aku tamak
aku nk dua dua leh tak

Prince Halilintar said...

bagi prince, kedua2nya penting tapi kasih sayang yang paling bernilai..

Abang Jonni said...

dua-dua kot.... huhuhu...

maCy said...

kalau ada ilmu semua boleh dapat ;D

qellissa said...

dua dua penting!i pick both..hahaha..love and money....

nora said...

mane menghilang nih

gi cari duit ek

ke gi cari cinta

lalallaa

Alaa...nak cute ckit pun tak leh

AngahSayang2314 said...

bagi angah ke dua2 penting.. kalau tak ada duit pun susah..kalau tak ada kasih sayang pun susah apa pun kena seimbang gak la..

KUREKURE COMEL said...

xde duit xde cinta...xde cinta ade duit...cmne tu...hehehe

si para para said...

duit tu penting jugak..
tapi kasih sayang tak perlukan duit..
kasih sayang tu rasa yang datang dari hati..
bukannya rasa yang boleh di beli :)

Related Posts with Thumbnails