Ipanelonline: Jawab survey dapat duit. Daftar SINI

Thursday, June 16, 2011

Isu rasuah: Memang takkan pernah habis / Hacker pulak tengah hot....

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Isu rasuah...Hurmmm...Memang...Ia takkan pernah habis....Takkan ada titik noktahnya....Dan ia akan sering berlaku dalam masyarakat kita...Dan sudah semestinya rasuah tu diperlukan untuk kepentingan dia tapi membuatkan orang yang dirasuah tu gembira buat seketika cuma tapi akan merana sekiranya ditangkap oleh pihak berkuasa...Dan kebanyakan rasuah nie mesti melibatkan duit yang beribu dan berjuta-juta...Sapa yang tak nak wey dikala harga barang melambung, kos hidup yang semakin tinggi, mestila orang yang dirasuah tu mahu....Yer tak....Kalau kaya sekalipun, mesti mahu lagi kaya....Hurrmmm....

Dah banyak isu rasuah di timbul di kaca televisyen dan media massa...Isu pasal pemain bola terima rasuah la...Isu pegawai bank terima rasuah la...Isu peguam pun kena rasuah....huhu...Dan macam2 la kalau nak tulis di sini memang banyak....Tapi tu la...Aku rasa rasuah ni memang takkan pernah habis dan akan sentiasa berlaku...Even budak kecik pun boleh terkena rasuah....Contoh..."Adik...Nak duit rm100 tak...Kalau nak, meh ikut abang"....Kata penculik...Misalnya...Agak2 nya lah, budak tu boleh terpengaruh tak...Banyak la jugak kan budak kecik disuakan rm100...Mesti la nak....Kan.......

Kalau difikirkan....Contohnya lah kan...Contoh je nie, aku tak tahu berlaku ker tak....Ok...Kalau diikutkan macam dadah misalnya, memang haram dalam malaysia nie dan polis sentiasa pantau dan adakan sekatan....Tapi kadang2 ia terlepas jugak sampai kat orang tu...Adakah si bawak dadah tue pandai sorokkan dadah ataupun ia terlepas setelah diberi rasuah?

Ada lagi contoh2 lain...Tapi satu tu je la aku bagi...Tapi tue la...Macam mana kita nak atasi masalah isu rasuah nie...Dan kebiasaannya kita tahu orang tu dah terkena rasuah bila benda tue dah berlaku dan bukan sebelum kejadian itu berlaku...

Rasuah = Duit....Dan orang sekarang memang memerlukan duit untuk hidup...Nak2 di zaman ni yang dalam otak hanya mahukan duit duit duit.....Bila disuakan duit yang banyak, tanduk dua dan taring mula muncul...harharhar....(Ni bukan cerita drakula...Drakula nak darah, bukan duit...:p)...

Fikir-fikirkan lah.....



p/s: Isu hackers pulak tengah hot sekarang nie....Agak2nya lah hacker2 ni dari Malaysia atau negara luar....Hebat tu kalau boleh godam web2 penting....Giler punya otak....Makan apa ntah sampai boleh terfikir nak hack web2 penting...Agak2 dia makan kepala ikan tak...Ngeee....Dan apa akan jadi ea kalau diorang leh hack web PTPTN.....:p Security perlu dipertingkatkan lagi nie.....

p/s: 2 issue in 1 entry...

3 comments:

Mr iz said...

he he he biasa la isu rasuah ni rasa takkan habis kot.... sini berhenti sana bagi...he he he... duit cara mudah halal dan haram diketepikan... nafsu semua tu...he he he..... bab hackers ni... saya buta it sikit..he he he... dia orang ni nak dapat rangking dalam senarai hackers sedunia kot...he he he... entah la... dia orang ni tak makan kepala ikan kot.. he he he.. maka ekor ikan je agaknye...he he he

Nasriq said...

kerja aku terdedah dengan rasuah... tapi kalau pakai pendinding, tak ada hal la... tak lut...

KUREKURE COMEL said...

rasanya isu rasuah ni sampai kiamat tak habis....


isu hackers tu..wuuhhuuu....mmg hebat la main coding...hehehe...

Related Posts with Thumbnails